tisdag 2 november 2010

Det fördolda

Från att ha varit en ivrig deckarläsare har jag på senare år mer sällan känt lusten att ta itu med ännu en tegelsten om någon smått alkoholiserad frånskild polis och dennes vedermödor. Det ska vara något speciellt för att jag ska bli intresserad. Nyligen fastnade jag för Det fördolda skriven av Michael Hjorth, manusförfattare till bland annat Svensson, Svensson och Hans Rosenfeldt, tidigare nöjeschef på SVT och programledare för bland annat Parlamentet.

En tonårskille hittas brutalt mördad i ett kärr strax utanför Västerås. Hans hjärta är utskuret ur kroppen. Den lokala polisen begär hjälp av Riksmordkommissionen som snabbt får upp spåret som leder mot pojkens gymnasieskola. Samtidigt befinner sig Sebastian Bergman, psykolog och något av en skitstövel, i Västerås för att städa ut sin nyligen avlidna mammas hus. Hans vägar korsas med poliserna i Riksmordkommissionen som han tidigare arbetat med och han begär att få delta i utredningen av egna högst personliga skäl.

Det hela blir väldigt spännande. Att boken sedan slutar med en cliffhanger av finaste sort gör att jag hoppas på en fortsättning å det snaraste. Jag har sett ljuset i deckartunneln!

1 kommentar:

  1. Håller med fullständigt. Jag förstår inte varför svenska deckare har så många alkoholiserade operaälskare.
    Trevligt att det kommer något annorlunda.

    SvaraRadera