torsdag 25 november 2010

En röd soffa


Jag kände nog igen stilen på boken, liten men inte pocket, pärm i blank kartong. När jag tittade efter såg jag att det var samma förlag som favoritboken Igelkottens elegans (Barbery) givits ut på: Sekwa. Ett litet förlag som ger ut franskspråkig litteratur på svenska. Samtida, kvinnliga författare har företräde enligt deras hemsida. Vi har flera av deras böcker.

Boken jag får i min hand är Den röda soffan av Michéle Lesbre.
Berättare är Anne, frilansjournalist, på väg från Paris till Bajkalsjön i Ryssland. Hennes gamla kärlek har flyttat dit och nu har breven slutat komma. Vad kan ha hänt? Hon sitter på lokaltåget som följer transibiriska järnvägen. Språkar på knagglig ryska med sina medpassagerare, funderar över deras och sitt eget liv och läser sina medhavda böcker. Vi följer hennes tankar.

Till stor del kretsar de kring Clémence, damen i den röda soffan. De är grannar. Av en slump börjar de träffas regelbundet. Anne läser högt för Clémence och berättar om starka, rebelliska kvinnor. Clémence minns sitt liv och sina män. Hon har börjat gå vilse i sina minnen men lever upp under samtalen med Anne.

Boken är finstämd med målande beskrivningar. Det känns som jag åker med på tåget. Genom Anne möter jag den ryska kulturen, människor som förmedlar den och kulturkrockarna som lätt uppstår. Det handlar mycket om saknad och längtan men också om att leva nu.

/Liselott

Reservera boken i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar