”Europas japaner” är en inte helt ovanlig beskrivning av svenskar som utövar populärkultur. Epitetet syftar dels på våra brister som innovatörer, dels på vår förmåga att apa efter och ibland även utveckla diverse utländska företeelser. Fenomenet har varit tydligt i det så kallade svenska popundret, men även i mer undanskymda genrer.
Den svenska reggaen är ett ovanligt lyckat exempel så en sådan genre. Detta inser jag efter att ha fördjupat mig i journalisten Kristian Lönners imponerande pionjärarbete Jamaica – Sverige tur & retur : berättelsen om svensk reggae. Med utgångspunkt i den då okände Bob Marleys besök i en villa i Nockeby 1971 (han sov av någon anledning i pannrummet) redogör Lönner för hela den svenska utvecklingen fram till dags dato, då svenska reggaeproducenter sitter och knåpar ihop rytmer och bakgrunder som sedan förvandlas till stora hitar på Jamaica. Titelns ”tur & retur” är således talande.
Källmaterialet är digert och Lönner har fått till intervjuer med en lång rad framträdande profiler: Thomas Gylling, Tony Ellis, Internal Dread, Kapten Röd, Svenska Akademin, för att bara nämna några få. Mest epokgörande känns kanske ändå Peps Persson, vars musikalitet och sprudlande nyfikenhet är den mylla som svensk reggae vuxit fram ur. Framförallt hans skiva Hög standard från 1975 är viktig. En oerhört högt lagd ribba.
Inom initierade kretsar ses Kristian Lönners bok som en efterlängtat standardverk. Troligt är att den även resulterar i att en vidare läsekrets (inklusive undertecknad) får upp ögonen för svensk reggae.
PS. En trevlig intervju med författaren hittar man här.
/Martin
Reservera boken i bibliotekets katalog
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar