fredag 5 november 2010

Rysk och polsk fantasy



Jag har tidigare upptäckt den ryske fantasyförfattaren Nik Perumov som skrivit en riktig bladvändare till serie: Svärdens väktare. Han tecknar en spännande, slingrande, otäck men också underbar berättelse med människor, sagoväsen, gudar, parallella världar, magi, sökande och den ständiga kampen mellan ont och gott.
Jag längtar ständigt efter fortsättningen på berättelsen – där jag aldrig kan förutsäga vad som kommer att ske näst.

När jag under hösten såg att en polsk fantasyförfattare, Andrzej Sapkowski, översatts till svenska blev jag mycket nyfiken.
När jag har boken Den sista önskningen i min hand ser jag att den ligger till grund för dataspelet The Witcher. Kanske är det bekant för någon?
Vilken början på serien! En häxkarl drar land och rike runt för att lösa problem med mylingar, varulvar, spöken och vattennymfer. Allt som hotar vanligt folk i denna medeltida värld med inslag av magi. Häxkarlar är illa ansedd, bespottade, skrämmande men samtidigt behövda. Men vem är god och vem är ond? Vi får ta del av flera av hans uppdrag och när jag väl börjar läsa har jag svårt att sluta!

Fortsättning följer…

/Liselott

Reservera Perumovs böcker i bibliotekets katalog.
Reservera Den sista önskningen i bibliotekets katalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar