måndag 15 november 2010

Ägget är löst!

I helgen såg jag om Hans Alfredsons film Ägget är löst!, en ytterst märklig slapstick-dystopi från Svenska ords guldålder. Tvärt emot vad jag mindes så är handlingen genomgående nattsvart. Det grovt tillyxade persongalleriet genomgår ett slags oidipusdrama med komplikationer, där Sonen, spelad av Gösta Ekman, lägrar Modern, spelad av Birgitta Andersson, efter det att han trott sig ha mördat Fadern, en hänsynslöst kapitalistisk fabriksdirektör spelad av Max von Sydow.

Filmen är känd för sitt utdragna mittparti, som med rätta kvalar in bland svensk filmhistorias mer säregna höjdpunkter. Den högst levande direktören hämnas på sin ej simkunnige son genom att dumpa honom i en liten skogstjärn. Sonen trasslar in sig i undervattensvegetationen och blir genast oförmögen att ta sig upp på bryggan igen. Han blir dock stående på bottnen, med näsan strax ovanför vattenytan.

På ett närmast chockartat sätt skiftar filmen här både tempo och formspråk. Allt stannar upp, Gösta Ekmans voiceover tar över berättandet, och det hela förvandlas till meditativ naturmockumentär. Ingående beskrivs hur sonen successivt anpassar sig till ett liv i vatten. Han ingår snart symbios med en ål, samt börjar sila plankton genom sjögräs. Ett heltäckande lager med slem skyddar honom mot de växlande årstidernas olika prövningar.

I Klas Gustafsons mycket trevliga biografi Gösta Ekman : farbrorn som inte ville va’ stor antyds i flera passager hur ett lätt självdestruktivt drag präglat flera av Gösta Ekmans skådespelarprestationer. Det mest tydliga exemplet är inspelningen av Jönssonligan dyker upp igen, där en mathiss plötsligt förvandlades till en veritabel dödsfälla för den nyseparerade och djupt olycklige Gösta Ekman. Hans förkylande blötläggning i Ägget är löst! tycks bottna i samma dödsföraktande sinnelag, även om vissa av tjärnscenerna ska vara filmade i en inomhusbassäng. Själv minns Gösta Ekman inspelningen så här:

”Vi improviserade en hel del och gav oss ut i både mentala och fysiska landskap där man inte brukar befinna sig.”

/Martin

Reservera boken i bibliotekets katalog
Reservera filmen i bibliotekets katalog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar