måndag 23 maj 2011

Kortfattad humor

Nä, nu får det vara nog med ensamma barn, tragiska hemligheter och svårmod tänkte jag och snappade åt mig Sveriges roligaste på 140 tecken från hyllan med nya böcker.

Twitter är en mikroblogg där man kan använda som mest 140 tecken till varje inlägg. 17 kändisar och en okändis har valt ut sina bästa inlägg från Twitter och komikern Mårten Andersson har sammanställt dem i denna bok. Han bidrar även själv till samlingen och har skrivit förordet. Det har verkligen blivit en salig blandning. Somligt är väldigt roligt, annat bara plumpt. Bäst är i mina ögon Kjell Eriksson. Hans inlägg är små vardagsbetraktelser med en twist. Två bra exempel:

"Funderade på att köpa biljett till rymden för 1,4 miljoner men kom på att det är onödigt att köpa en resa till ett ställe vi redan är i."

"Tände en miljövänlig lågenergilampa och det blev mörkare. Hur ska jag nu se Världsnaturfondens postgironummer?"

Några stycken av de medverkande anger att de såg Twitter som en utmaning att kunna förmedla något kul med så få tecken. Överlag har de lyckats. Jag, som tidigare inte riktigt förstått meningen med Twitter, kan nu faktiskt tänka mig att någon gång då och då kolla in flera av de medverkandes twitterflöden.

/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar