torsdag 5 maj 2011

Sju frågor till Andreas

(Andreas Kjällgren, något av en alltiallo på huvudbiblioteket, är dagens besvarare av enkäten.)


Den bästa bok jag läst det senaste året:
Det måste nog bli Var är Jane Eyre av Jasper Fforde, då den var bättre än vad jag väntat mig. Man har ju ofta förväntningar på böcker som man får rekommenderade, och efter några nitlotter på det området så hittade jag den här, med hjälp av dig faktiskt (Liselotte, reds anm.).

Den här boken har jag läst mer än ter gånger:
Oj, det är många, men några favoriter är Robert Jordans serie Sagan om Drakens Återkomst, Alexandre Dumas Greven av Monte Christo och J.R.R. Tolkiens Silmarrilion.

Den här boken gör mig glad:
Douglas Adams Liftarens guide till Galaxen. Jag tror inte den behöver närmare presentation, det är helt enkelt en väldigt underhållande bok.

En Favoritbok som filmats:
C.S. Lewis Narnia. Det finns två olika produktioner av Lewis serie om Narnia. En som gjordes av brittisk TV som en TV-serie och en som gjordes av Hollywood. I mitt tycke är TV-serien den bästa av tolkningarna, välgjord och trogen böckerna. Hollywood-produktionen är inte en bra filmatisering, även om filmen som sådan är välgjord.

En favoritbok från min barndom:
Här måste jag nog säga Bilbo av J.R.R. Tolkien. Den tog mig med på många äventyr i min barndom, med drakar och hjältar, trollkarlar och skurkar. En mycket bra bok helt enkelt.

Den här boken har jag velat läsa länge men det har inte blivit av:
Babels Hus av P.C. Jersild. Hans bok Barnens ö användes i ett skolprojekt som jag var med i, och sedan dess har jag velat läsa andra böcker av honom, men det händer inte särskilt ofta att jag tar mig tid till det. Nästa bok på "Jersild-listan" är Babels Hus.

Den här läsupplevelsen vill jag dela med mig av:
Högläsning av Alexandre Dumas Greven av Monte Christo. Jag upptäckte boken när vi hade högläsning på mellanstadiet, och det var rent magiskt varje gång min lärare tog fram boken. Den upplevelsen vill jag att alla ska få känna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar