måndag 4 april 2011

Nytt av Unni Lindell

Vad härligt att få sätta tänderna i en riktig deckare som Sockerdöden av Unni Lindell. Först hade jag lite svårt att komma ihåg karaktärerna i denna åttonde bok i serien. Men ganska snart började jag få koll på vilka de är och vilka relationer de har sinsemellan. Huvudpersonerna Cato Isaksen och Marian Dahle har inte mycket till övers för varandras arbetssätt och personkemin är lika illa den. Isaksen går efter regelboken medan Dahle ser resultatet som det viktigaste, hur hon tar sig dit är inte så noga. Flera gånger undrar jag om det är nu hon ska råka riktigt illa ut.

Det är en härva med gamla vänner inblandade, egna utredningar, familjemedlemmar som ljuger för varandra och minnen som väcks till liv. Kari Helene känner att hon måste berätta för någon om sina minnen. Den enda hon litar på är polischefen Martin Egge. Han får veta lite men kvällen före deras möte blir han påkörd – av vem? Ska polisen lyckas ta reda på vem som körde på Egge? Kommer Kari Helen att kunna berätta om sina minnen och vart skulle det i så fall leda?

Det var en riktig bladvändare jag fick i min hand och den tog slut alldeles för fort. Undra när fortsättningen kommer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar