Annakarin
Thorburns debutroman Jag biter i apelsiner är en sann läsfest, i synnerhet för
frukterianer. Det nojsas med hallon, jordgubbar, och blåbärsfläckiga kinder.
Klibbig apelsinjuice droppar från hakor eller hälls över solvarma skulderblad.
Och så sovs det
mycket. ”På nattduksbordet står det juice och smörgåsar. En lapp: Stanna i
sängen, jag kommer hem på lunchen”, är en för romanen typisk meningskombination.
Det unga, namnlösa berättarjaget dväljs i något slags evigt försomrig
teletubbies-värld. Hon löptränar i den sött grönskande skogen, pluggar lite franska,
gullar med sin tokige konstnärskille Ödlan, eller ligger och sölar med
egenpressade frukter på balkongen.
Till synes
ekonomiskt obekymrad. Folket bakom debattbocken Skitliv – om
driftiga, och inte alls bortskämda, 80- och 90-talister på en hopplöst osäker
arbetsmarknad – torde således betrakta Jag biter i apelsiner som fiendens propaganda.
Thorburns syfte
är dock knappast generationsskildrarens. I berättarjagets infantila hallonsnårstillvaro
sker framförallt en psykologisk botanisering. Detta efter att hon förälskat
sig i den mystiske halvfransosen Lo.
Vad som hade
kunnat utveckla sig till en klassisk chick-litintrig (vem ska
hon välja, trygga Ödlan eller spännande Lo?) blottar succesivt allt större och
svartare densiteter. Affären med Lo river upp obearbetade minnen från ett svek i det
förflutna, som tycks hindra berättarjaget från att spränga kokongen och möta
livet som fullvuxen människa.
Om jag läser
rätt, vill säga. Att det naiva berättarperspektivet hålls intakt innebär en intressant
osäkerhet på hur Thorburn egentligen vill att vi ska uppfatta hennes protagonist. En osäkerhet
som limmar fint med det lite drömskt halvpoetiska men aldrig svårforcerade språket.
Jag biter i apelsiner tål en hel del tankeverksamhet, och jag ser fram emot att
få följa Thorburns fortsatta författarskap.
/Martin
Foto: Nora Bencivenni
Reservera boken i bibliotekets katalog
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar