tisdag 24 mars 2015

Den första lögnen

Jag tänkte först inte läsa boken Den första lögnen. Ämnet verkade lite tungt. Den skulle handla om ett killgäng som begår ett övergrepp på en tjej som går i deras skola. De frias för att ord står mot ord. Men flera år senare händer något med en av killarna och hot mejl börja komma till dem.Vem är skyldig till dessa. Nej, jag passade på den. 

Så pratade jag med en jag känner som läst den. Jag frågade vad hon tyckte om den och svaret var att den var jättebra. Hmm, om jag skulle ge boken en chans. Jag hade inte så mycket annat att läsa vid tillfället och en deckare är en deckare så jag började läsa. Oj vad den var bra. Fängslande och smart uppbyggd. Vem hotar vem, vem har gjort vad och hur kan de leva med det? Vilken är den första lögnen och vad leder det till. Otäck och hemsk var den också som jag väntat mig, för det som drabbar tjejen skulle kunna hända vem som helst. Sammantaget en lyckad debutroman av Sara Larsson

/Liselott 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar