onsdag 25 juli 2018

Aldrig mer av Sara Larsson


Efter att ha uppskattat Sara Larssons debut ”Den första lögnen” (2015) mycket, var jag onekligen nyfiken på uppföljaren. När jag insåg att den handlade om prostitution och trafficking tvekade jag länge – jag har fått alltmer svårt för att läsa spänningsromaner som behandlar människohandel, det är bara för brutalt och obehagligt, alltför nära en reell verklighet, för att jag ska orka och uppskatta… även om det kanske just därför är än viktigare att läsa just den sortens fiktion. Till slut bestämde jag mig för att ändå läsa den, trots mitt inre motstånd, och ja – den var bra även denna! Men som sagt… det är jobbig läsning.

Vi får följa den tonåriga Andreea som lämnar sin fattiga familj i Rumänien för ett jobb i Madrid som servitris. Tror hon. Istället blir hon egentligen såld av en bekant, till människohandlare som driver prostitutionsverksamhet, hålls inspärrad i en minimal lägenhet och tvingas sälja sin kropp… hur många gånger som helst, varje dag. Hon bryts sakta ned, försöker fly, men blir aldrig fri från hallickarna som håller henne och hennes medsystrar som sexslavar. Så småningom hamnar hon i Sverige och bestämmer sig för att det måste få ett slut – oavsett konsekvenser.

Andreeas öde vävs dock samman med torsken, tillika affärsmannen Ted, liksom med socialarbetaren Patrik. Göteborgaren Ted besöker regelbundet eskortflickor när han är i Stockholm, trots att han har fru och tre barn som inget anar. Tills ett lila brev dyker upp som visar att någon känner till hans hemliga last. Någon som tvingar honom att börja ta ansvar för sitt handlande.


Socialarbetaren Patriks uppdrag är att erbjuda torskarna terapi för att förstå innebörden och konsekvenserna av sitt handlande, och under ett arbetspass tillsammans med polisen grips en man på bar gärning. Som nekar till brott, men inte heller röjer sina egentliga avsikter. Av flera olika skäl – bl a privata – väljer Patrik att tro honom, trots att han inte kan förstå varför mannen annars skulle välja att plocka upp en minderårig flicka på Malmskillnadsgatan. Och plötsligt har mannen gått upp i rök, försvunnen och efterlyst…

Här är tre människoöden som vävs samman, som alla bär på sitt eget mörker, men här finns också de som aktivt tar upp kampen mot människohandel. Och tur är väl det… för trots att det är en spännande thriller, är det mörk, tung och näst intill deprimerande läsning, och nog så viktig!


/Tuija

Reservera boken på bibliotekets hemsida, kan läsas direkt som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar