Åh, vad jag gillar de böcker Louise Penny skriver. Nu är den åttonde i ordningen om kommissarie
Gamache utgiven på svenska. Serien handlar verkligen inte bara om honom och de
mordgåtor han löser. Det handlar väldigt mycket om de människor han väljer att
jobba med. De han faktiskt handplockar för att ge dem en chans att visa sina
förtjänster, få blomma ut och inte längre vara satta på undantag, utstötta. För
de han samlar runt sig är ofta de som av olika anledningar inte passar in.
Nu
när jag läst så många av hennes böcker anar jag vissa röda trådar som leder
genom böckerna och binder ihop dem. I denna sista blir det väldigt tydligt
(inte ens jag kan missa det) att kontroversen med en överordnad kommer mer i
fokus. I de första böckerna var tråden en ung kvinna som började jobba i hans
grupp. Sedan binds andra ihop av ett mordfall där mördare var en annan än vi
trodde etc. Denna sista handlar, förutom kontroversen med Gamache överordnad, mycket
om relationen med kollegan Jean-Guy Beauvoir och med koppling tillbaka till tidigare
händelser. Allt det där man inte pratar och utan bara tolkar utifrån sig själv
och hur man själv uppfattat det. Hur fel det kan bli och så helt i onödan bara
för att man inte vågar fråga rakt ut.
Men anledningen till att Gamache och Jean-Guy hamnar så
mycket i fokus i denna bok är att de två tillsammans blir strandsatta i ett
kloster med 24 munkar för att utreda ett mord. En av de munkar som är kvar i
klostret är mördaren… Men varför har munkarna valt att leva så isolerat? En
enda gång har de väckt uppmärksamhet ute i världen. Den gång en cd-skiva
började spridas, fylld med de mest fantastiskt vackra gregorianska sånger…
Annars släpps ingen annan in, inga andra utom nya bröder.
Det är en riktigt pusseldeckare där Gamache söker ledtrådar,
förståelsen för och förklaringen till vad som fick en av munkarna att mörda!
När hans chef kommer (vad han nu ska på en utredning att göra) och undergräver
hans auktoritet blir det inte lättare. Ska Gamache lyckas…
/Liselott
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar