Det har faktiskt bildats en liten reservationskö till Silvia
Avallones debutroman Stål. Ett erkännande från ronnebyborna som är få
italienska romanförfattare förunnat. När kan det senast ha hänt? Förmodligen någon
gång på kortkatalogernas tid. Umberto Ecos Rosens namn kanske.
Stål är väl värd uppmärksamheten. Årets bästa läsning, så
här långt. Följande brasklapp kan dock vara befogad: Silvia Avallone är ingen Bo
Hagström. Stål utspelar sig i toscanska Piombinos allra slitnaste bostadskomplex, där folk kissar i trappuppgångarna. Allt är kärvt, fattigt och
betonggrått, och strax utanför centrum tronar stålverket Lucchinis fallfärdiga
masugnar. För att kunna stå ut med jobbet där måsta man ta knark till frukost.
Romanen kretsar kring Anna och Francesca. De är tretton år
gamla och skoningslöst sexualiserade, av såväl berättarrösten som av flickornas aggressivt
patriarkala omgivning. Det är obehagligt att läsa om. Och besvärligt att
återge, i alla fall för en gubbhalva som undertecknad.
Som blickfång på stranden fylls Anna och Francesca trots allt av
självförtroende, som de liksom omsätter i en supertajt
men hopplöst skör och verklighetsfrånvänd bästis-/kärleksrelation. I deras svettigt fysiska symbios gror ett frö av hopp om något annat. Kanske kan de rymma till Elba, där byarna liknar små julkrubbor.
Kanske simma dit, genom det avloppsgrumliga vattnet.
Stål måste samtidigt beskrivas som en kollektivroman. Annas kärleksfulla
bror Alessio, den töntiga Lisa och hennes förlamade syster Donata, Francescas
mamma Rosa, som är trettiotre men redan en tant, Annas mamma Sandra, som läser
La Republica men ändå stannar kvar hos sin strulputte till make… Alla skildras
de på ett ytterst inkännande vis. Det gäller till och med Francescas hatade pappa
Enrico, som inte drar sig för att slå av näsan på sin levnadsglada dotter.
De inte sällan bryska perspektivskiftena innebär på samma gång
en lätt distanserad berättarton, vilken på ett fascinerande vis balanserar upp en del ganska melodramatiska risktaganden. Bäst blir det när Avallone sliter läsaren från intrigen
genom att låta gnisslet från stålverkets traverser, konvertrar och torpedovagnar
göra sig påmint.
Det vilar något filmiskt över detta. Apflickorna möter Antonionis Il Deserto rosso. Jag tror mig nästan ana en lek med gammal industriromantiserande italiensk kultur – futurismen och så vidare (medveten om att jag nu är ute på väldigt djupt vatten). Förmodligen är det Piombino som spelar den egentliga
huvudrollen här. En bild av ett stenhårt och gravt kvinnoförtryckande italienskt klassamhälle.
I Sverige märks för tillfället en ny
generation kvinnliga arbetarförfattare, som luttrat
botaniserar i den svenska modellens ruinlandskap. Mycket tyder på att man i Italien kan ana
en motsvarande våg. Michela Murgias Själamakerskan och Valeria Parrellas Avskedsbrev är nya romaner som genast hamnat högt på min måste-läsa-lista.
/Martin
Reservera boken i bibliotekets katalog
Det här verkar vara en mycket intressant bok men personalen har alltså förtur i reservationsköerna ; )
SvaraRaderaNejdå. Först till kvarn även för oss. I det här fallet valde jag dock den köfria e-boksversionen (vilkiet man kanske inte ska prata allt för högt om i dessa tider).
RaderaHej! Kan det inte ha varit kö till Niccolo Ammantis Jag är inte rädd? Den blev väl också en populär film. Stål ska jag genast skaffa!
SvaraRaderaUrsäkta mitt mycket sena svar. Du har nog rätt om Jag är inte rädd, som ju även blev en populär film.
Radera