fredag 29 maj 2015

Mord i Notre-Dame

Lite mystisk var den allt Alexis Ragougneaus debutroman tillika deckaren Madonnan i Notre-DameEn plågad präst (Fader Kern) är den som inte kan låta bli att undersöka varför en unga kvinna mördats i Notre-Dame. Polisen lägger nämligen snabbt ner fallet då den de misstänker begår självmord. För deras del är fallet löst men fader Kern kan inte släppa det. Det börjar med att uteliggaren Kristof berättar vad han sett.
 
Författaren har arbetat i katedralen där mordet sker och det är kanske då han fick idén till hela historien. Han lyckas i alla fall befolka den med ett gäng udda människor och få med de vilsna själar som har katedralen som sin hemma arena, de som alltid är där. Det är också de som har avgörande roller i berättelsen. När jag tänker efter känns de flesta personer som är med i berättelsen ganska mörka. De är tyngda av sorg, elände eller knäckta av livet men försöker hitta sin väg för att överleva eller få ett bättre liv. Jag skulle vilja veta mer om personerna. Jag blir nyfiken på dem. Synd jag inte får följa dem mer.

Tyvärr är det något som skaver i berättelsen. Men om det är författarens vana att skriva pjäser som lyser igenom eller för att det är hans debut roman vet jag inte. Sammantaget ändå en bra och spännande deckare som skiljer sig från main-streamdeckarna.


/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar