lördag 14 december 2019

"Ett kallt fall" av Peter May


Första boken i en ny serie av Peter May. Jag har ju läst den som han blev känd för i Sverige: Lewis-trilogin. Den var jag väldigt förtjust i och nu var jag nyfiken på denna. Jag var inte fullt så förtjust i den förra boken på svenska: Harris Tweed. Men med denna spottade han upp sig lite igen och jag gillade den. Den utspelar sig i Frankrike men fortfarande finns kopplingen till Skottland då den nye huvudrollsinnehavaren är till hälften skotte.

Det hela börjar med att en man flyr för sitt liv och slutligen mördas, detta sker 1996. Tio år senare träffar vi på Enzo Macleod där han står och väntar utanför sin dotters lägenhet, men hon vägrar prata med honom. Sedan träffar han sin vän Simon och vi förstår att Enzo ingått ett vad, ett han inte har råd att förlora. Det gäller en försvunnen man. Journalisten Riffin har skrivit om försvinnandet, ett som polisen inte lyckades lösa. Och nu ska Enzo testa om det 10 år senare, med ny teknik går att lösa det. Enzo har jobbat som kriminaltekniker i Skottland, men när han flyttade till Frankrike så blev yrkesvalet ett annat: professor i biologi. Han är inte så hågad men (på grund av vadet) känner han sig manad att dra igång en ny utredning med eller utan Roger Riffins hjälp. De har slumpen till sin hjälp som gett dem nya ledtrådar att utgå från… Snart får de även hjälp från oväntade håll. Det blir en utredning som tar dem (och mig) runt Paris gator, under jord och till andra delar av Frankrike. Det var svårt att släppa den.

/Liselott


Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar