Året är 1939, platsen Stockholm. Unga Millie Bachman är
i full färd med att slå sig fri från sin borgerliga hemmiljö, upp över öronen
förälskad i den opålitlige journalisten Carl Becker. Projektet stöter på
patrull. Graviditet är plötsligt ett faktum, och Millie tvingas söka stöd hos
Carls gamla flamma Marietta.
I en av parallellhandlingarna får den jagsvage räknenissen
Ivar samtidigt i uppdrag att för rikets säkerhet spionera på Carl. Misstankarna
om Carls kommunistanstrykning förstärks då han placeras som korrespondent i
Helsingfors.
Så på ytan är Nymfens tid just det brett upplagda,
lagom noir-romantiska och gediget konstruerade romanbygge
som förhandssnacket gjort gällande. Strax under är den något annat – en lång,
kvalmig väntan på åska.
Axmacher frammanar med sällspord skicklighet svenskarnas
klibbigt paranoida osäkerhet inför andra världskrigets inledande
truppförflyttningar. Bland annat medelst det stora tomrum som varsamt blåses
upp mitt i romanen.
Jag kan inte låta bli att långsökt referera till Hergés mästerverk Castafiores
juveler. Ett sent, experimenterande Tintin-album, som egentligen inte
handlar om någonting alls. Jag har läst det ett femtiotal gånger, men luras
alltjämt in i tron på en konspiration bakom de paranoida missförstånden kring
den världsberömda operadivans smyckeskrin.
Axmacher förleder mig enligt samma metoder. Det vill säga –
hon förleder mig att misstänka att jag är förledd. Varför är Carl
en sådan synnerligen tvådimensinell figur? Han måste helt enkelt ruva på hemligheter. Och vad driver egentligen Marietta? Och Millies pappa, som
stundtals drabbas av mystisk sjukdom? Innebär hans forskning om svärmande
gräshoppor något mer än den lite med vänsterhanden utförda krigsanalogin?
Mycket intressant, och alltså mer än bara en vanlig, hederlig roman.
Misstänker jag.
/Martin
Reservera boken i bibliotekets katalog
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar