lördag 24 november 2018

Jakten efter vind av Gunilla Linn Persson


Äntligen har Gunilla Linn Persson skrivit ännu en bok om Herman och Ellinor och Hustrun – ön som de bor på. Den utges för att vara en fristående fortsättning men jag tycker jag hade fördel av att ha läst den tidigare (läs mitt blogginlägg om den). Jag har fördel av att känna Ellinor och Herman, tycka om dem och vilja följa dem även i denna bok. För deras berättelse är ganska långsam och händelsefattig. Samtidigt skildras livet på ön Hustrun och naturen och de delarna tycker jag är mycket värda. Fokus är ändå Ellinors kamp för acceptans. Hennes far har dött men testamenterat hus och ägor till Ellinors halvbror. Ellinor som inte ens visste hon hade en bror äger nu ingenting av sitt gamla liv. Bara morsarvet finns kvar, en karg ö (Stora Björn) och en sjöbod dit hon och Herman tar sig och blir kvar. Ellinor säger ingenting, intresserar sig inte för något utan är som i dvala och försöker förstå varför det blev så här. Hur kunde Algot beröva henne allt! Långsamt, långsamt öppnar hon ögonen för det hon faktiskt ändå äger.

Liksom i den förra boken följer en parallell berättelse och den utspelar sig i början av 1900-talet. Huvudperson där är Colombine som lämnas till en änglamakerska på ön men överlever och hamnar ute hos fyrvaktaren och hans hustru på ön Stora Björn… Det är bara så bra. Långsamt men innehållsrikt om Colombines uppväxt och liv. Hur hon aldrig har en egen familj och de hon får bo hos på olika sätt försvinner ifrån henne. Men hon överlever och tar sig fram. En stor del av boken handlar om en resa till Kina på ett segelfartyg där Colombine mönstrat på som skeppsläkare… Hur hon hamnar där och själva resan ska jag inte säga något om. Men Gunilla Linn Persson samlar ihop en fascinerande samling människor och personligheter och jag tar del av deras livsöden i hennes berättelse. Och allt hänger ihop till slut. Men vilka människor jag fått träffa på resan. 

Jag skulle gärna veta mer om fler av dem som bor på Hustrun. Undra om det kan finnas med i framtida böcker av författarinnan…
/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar