lördag 8 januari 2022

"Gäddsimmerskan" av Cecilia Klang

Jag tog mig en rejäl bit utanför min komfortzon när jag för en tid sedan bestämde mig för att läsa en bok vald på måfå, för att sedan skriva om den här på bloggen.
Feel-Good är inte riktigt min kategori, kan vi ju säga.

Det här är vad jag antar kan beskrivas som en ganska typisk feel-good-historia, vi får lära känna Charlotte Hammar, en riktig höjdare i reklambranschen, precis när hennes karriär tar en vändning till det sämre. Sparken får hon och hela tillvaron går fullständigt i kras.
Hon har inte insett hur fruktansvärt prestationsfokuserad hon varit under större delen av sitt liv, och inte heller vad det kostat henne. Nu hänger paniken och utbrändheten över henne som ett personligt Damoklessvärd, och med hjälp av en flaska vin och sin lokala pizza-bagare hamnar hon helt oplanerat på vischan, i Hanfors kommun.

I denna lilla trevliga kommun jobbar samtidigt entrepenören Kent Åsberg på sitt nya, fantastiska projekt. Det som ska vända världens ögon mot Hanfors, Bäckhyttan och Kent Åsbergs stugby.
Det finns ingen hejd på hans entusiasm eller driv i jobbet med hans senaste projekt. Han stångas med tjänstemän, köper upp hela lager med elfiltar och försöker så gott han kan undvika sin ärke-fiende Leif Lorentz.

När Kent får höra att självaste Charlotte Hammar ska flytta till Bäckhyttan är han inte sen att försöka dra in henne i projektet. Det skulle ju ge prestige och tyngd om en så betydelsefull person som hon var med och marknadsförde hans fantastiska idé.

Vi kan väl säga att boken ter sig ungefär som en film med Hugh Grant i huvudrollen. Det är lite dråpligt, lite skämskudde och en hel del värme. Jag trodde aldrig att jag skulle läsa klart boken, men de sista kapitlen sträckläste jag faktiskt. Jag var tvungen att veta att allt skulle gå bra, även om man vet det innan man öppnar en bok i den här genren.

Så hur blev betyget nu då?
Till och med jag, som I vanliga fall aldrig läser feel-good, utan håller mig till mina Sci-Fi, Fantasy och historie-romaner, till och med jag gillade den här boken. Kanske är det trots allt så, att man ibland mår bra av att göra något helt annat och upptäcka nya saker.
Kanske borde man till och med simma med lite monstergäddor, bara för att upptäcka att den där verkligheten, den är inte alltid så tokig.

 /Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar