Hagel, slagregn, orkanbyar. Nåja, i alla fall ingen arktisk drivis i sikte. Se där en tanke att trösta sig med under höstens löp- och
cykelturer. Än har jag alltså inte fått Bea Uusmas Expeditionen ur systemet,
och i förra veckan tedde sig en omläsning av Per Olof Sundmans Ingenjör
Andrées luftfärd således fullt rimlig.
Romanen – som 1968 belönades med Nordiska rådets
litteraturpris, och kom att bli Sundmans näst sista – tycks bygga på en liknande besatthet som den av Uusma
förkroppsligade. Framställningen är dock den diametralt motsatta, renons på
psykologisering och ledsagande författarröst. Vi kan ingenting veta om en annan
människas inre, var ett av Sundman ofta upprepat motto.
Och närmast göteborgsvitsigt kongenialt är romanen ett svåröverträffat
mästarprov i Hemingwaysk isbergsteknik. Berättarperspektivet tillhör expeditionens tredje man, Knut Frænkel (ett av Sundmans många experiment med vad
litteraturvetenskapen plägar etikettera opålitlig berättare). En aning
frejdigt men ytterst sakligt, strikt kronologiskt och hypnotiskt väldisponerat redogör Frænkel
för förberedelserna, ballongfärden och de hopplösa vedermödorna på
drivisen.
På ytan en massa navigering, tältresning, böldtömning och
isbjörnsjakt. Strax under anas spörsmål kring auktoritet, lojalitet, vansinne,
och – enligt P.O. Enquists gamla blurb på baksidespärmen – ”en insikt i hur en
situation kan uppstå där människan är alldeles hjälplös, och situationen full
av makt”.
Starkast berör Frænkels efter hand allt svagare förtroende för
den gåtfulle och hårt pressade Jules Verne-figuren S. A. Andrée. Som redan
innan uppstigningen från Danskön förstod att företaget var dömt att misslyckas.
Relationen glider över i ett lågmält fadersuppror, komplicerat av Frænkels akuta
beroendeställning gentemot Andrée. Hos Sundman är ensamheten aldrig ett
hållbart alternativ, om än ofta det enda återstående.
Att idag försöka hacka sig ner i Per Olof Sundmans isberg är emellertid inte
det samma som för fyrtiofem år sedan. 1995 – tre år efter Sundmans bortgång –
kunde journalisten Jonas Fogelqvist visa att Sundman haft ett förflutet som aktiv
ungnazist. Plötsligt stod författarskapet, liksom Sundmans roll som centerpartistisk
riksdagsman och piprökande mysfarbror hos Hyland, i helt ny belysning.
Ett skuldmotiv hamnade i dager, bland annat genom kulturdebattören
Per Svenssons bok Frostviken från 1998. Svensson lyfter fram tigande och förkättrade
hemligheter som märkbara teman i Sundmans romaner och
noveller. Ungdomssynderna blir till en långsamt växande cancersvulst, som närd
av alkohol kväver författarskapet i förtid.
Det är lätt att dras med av Svenssons teser om den undflyende
Sundman, och flera scener från Andréeboken gör sig påminda. Som Frænkels fascination
för det obefintliga luftdraget under ballongfärden. En luftballong följer ju alltid
vindens hastighet och riktning. De tre i korgen kan oberörda och på tryggt
avstånd betrakta stormarna nere på marken, broderligt delande en butelj öl.
Men Svenssons läsning har knappast fått stå oemotsagd. Bland
annat författarna Lars Jakobson och Tony Samuelsson har på var sina håll
försökt nyansera bilden, utan att därmed förringa uppenbara fakta. Det är
föreställningen om det medvetna och självdestruktiva i Sundmans tigande som de
inte riktigt kan köpa. Särskilt Jakobson har ägnat åtskilliga timmar bland
Sundmans efterlämnade anteckningar och brevkorrespondens, och kan peka på flera
tillfällen då Sundman föreföll vara hyfsat redo att lägga korten på bordet.
Men ingen i omgivningen var särskilt intresserad
av att lyssna till dylika bekännelser. Svensson, Jakobson och Samuelsson tycks överens om att
såväl fallet som författarskapet Per Olof Sundman sätter fingret på något grundläggande i den svenska 1900-tals
historien – vår förträngda foglighet under andra världskriget; myten om ett
svenskt välfärdssamhälle avlat utan arvssynd.
Jakobson och Samuelsson frilägger
en intressant Sundmansk dubbelnatur, återspeglad redan i debuten Jägarna från 1957. Å ena sidan ungdomstidens antiborgerliga (fascistiska om man så vill) vurmande för samhällsfrånvänt vildmarksliv och uppoffrande, manlig lojalitet, en dragning Sundman delade med mången spänningssökande generationskamrat. Å andra sidan det sakligt, kommunalpolitiskt ordningsamma. Hoptvinnade skapade dessa båda
karaktärsdrag en sprakande, kreativ motor, snarare än ett kvävande inre tryck.
Men kanske också en tröttsam manlig kliché, med den
babyrytmikångestridne Karl Ove Knausgård som en av många epigoner. Nja, i sin
benhårda ovilja till moralisk försoning är Sundman unik, och kusligt angelägen.
Den djupt mänskliga dubbelnatur han frambesvärjer tillåts aldrig legera i form av uppbyggliga visdomsord. I stället enbart i ensamhet och misslyckande, och en
hoper efterhängset ekande frågor.
”Vinden blåser åt ett håll. Isen driver åt ett annat. Vi marscherar åt ett håll – men vi färdas åt ett annat.” Några veckor efter detta lapidariska konstaterande sköljer Frænkel, som siste överlevande, ner en slutgiltig mängd opium, morfin och starkt, svart kaffe.
”Vinden blåser åt ett håll. Isen driver åt ett annat. Vi marscherar åt ett håll – men vi färdas åt ett annat.” Några veckor efter detta lapidariska konstaterande sköljer Frænkel, som siste överlevande, ner en slutgiltig mängd opium, morfin och starkt, svart kaffe.
/Martin
Per Olof Sundman i bibliotekets katalog
Vad kul när ni plockar fram dessa gamla böcker som förtjänar att läsas om! Jag har bara läst Jägarna, och det var för mååånga år sedan men jag minns den korthuggna stilen väl. Tidigare har du skrivit om Magnus Dahlström, visst finns det likheter mellan honom och Sundman?
SvaraRaderaTack för uppmuntran! Och visst finns det likheter. Dahlströms stil tycker jag dock käns lite mer utstuderad i jämförelse.
Radera