Vad är grejen med tv-serier? Alltså det senaste decenniets bra
tv-serier. The Wire, Six feet under, Mad men, Breaking bad. Nyanser, brukar man
svara; glädjen i att få uppleva en rollkaraktär utvecklas och nyanseras över
tid.
Vad nu det ska vara bra för. Troligen handlar det om att
kompensera för vår egen endimensionalitet, så som den tvångsmässigt manifesteras
genom facebook-uppdateringar och instagramflöden. I en möjlig framtid, när vi
återupptäckt livets rikedomar vid sidan av mobilkamerans brännvidd, går kanske fiktionens
gamla arketyper en ny vår till mötes. Platthet blir det nya svarta. Vampyrer,
oljemagnater och svärmödrar får vara onda på riktigt igen.
I väntan på det bör man inte missa Top of the lake, nyazeeländska
regissören Jane Campions (En ängel vid mitt bord, Pianot, Holy smoke m.fl.)
debut som tv-serieskapare. Serien finns sedan någon vecka tillbaka att låna som dvd-box på biblioteket. Perfekt för oss som inte hann med SVT-visningen tidigare i höst.
Handlingen utgår från 12-åriga Tui, som i första avsnittets
öppningsscen är i färd att dränka sig i den av titeln åsyftade sjön. Tui är hemmahörande i Laketop, en av korruption,
drogframställning och grillosig homosocialitet kraftigt belastad håla på Nya Zeelands sydö, och gravid i femte månaden.
Tui plockas upp ur vattnet, men vägrar berätta om orsaken
till sitt tillstånd. Hon tas i tillfälligt beskydd av den lägligt nog just hemvändande poliskvinnan
Robin, som likt någon sorts snusfri Rolf Lassgård tvingas investera mer än sin
rena professionalitet i fallet. Robins närvaro irriterar och rör upp känslor,
både bland byborna och i Robin själv.
Med sitt särpräglade persongalleri och hisnande
naturromantiska inramning är Laketop något av en fiktiv vänort till Twin Peaks.
Mystiken svävar dock aldrig ut på några rent surrealistiska höjder. Den
könskrigstematik som Campion ofta återvänder till ser i varje läge till
att jorda handlingen. Å ena sidan gangsterpatriarken Matt Mitcham. Å andra
sidan det kvinnokollektiv som under ledning av den nihilistiska (anti-)gurun GJ
slagit sig ner på en omstridd markplätt kallad Paradise.
GJ:s sardoniska utbrott över diverse slentrianflummiga
medsystrar visar prov på humor, och är talande för den komplexa kombination av självironi och stenhårt
feministisk pessimism som styr Top of the lakes berättarperspektiv. GJ spelas av en lysande Holly Hunter, och en av seriens stora kvaliteter är så klart den fantastiskt välcastade skådespelarensemblen. Med
exempelvis Elisabeth Moss (från Mad men) som Robin och Peter Mullan (man har
överseende med den ärkeskotska accenten) som Matt.
Top of the lake är formmässigt betydligt kortare och mer sammanhållen
än ovan nämnda serier, men en jämförelse motiveras av Campions närmast
påträngande förtjusning i att korsbefrukta skådespelarpotentialen med tv-formatets fäbless för mångbottnade rollkaraktärer.
Lägg exempelvis märke till direktörstypen Jock. Han spelas av Chris Haywood,
dyker upp under några ytterst få minuter, och ger mig skäl att konstruera ett
nytt filmvetenskapligt begrepp – brutalnyansering.
Manus förefaller alltså printat med 3D-skrivare, men tål ända
att knytas ihop på klassiskt thrillervis. Med Top of the lake tycks alla
inblandade ha åstadkommit exakt vad de förutsatt sig.
/Martin
Reservera dvd-boxen i bibliotekets katalog
Något av det bästa jag sett på senare år!
SvaraRadera