onsdag 17 april 2019

Blodig januari av Alan Parks


Ja, den här författaren läser jag gärna mer av. Jag var dock lite tveksam när jag började läsa. Att den skulle utspela sig i Skottland hade jag inget emot, men en bok om 70-talets Glasgow och buffliga poliser av ”den gamla” skolan… Så klart några fler klicheér med mycket alkohol, ta lagen i egna händer och umgås med fienden (dvs den under världen). Men som underhållande deckare tyckte jag det var väldigt bra.

Ett mord sker, en ung man skjuter ihjäl en ung kvinna, strax efter sätter han pistolen mot sitt eget huvud. Leende trycker han av, mitt framför ögonen på kommissarie Harry McCoy. Men vem är mannen, varför sköt han kvinnan? De tycks inte ha några som helst kopplingar till varandra. Harry McCoy och hans pinfärske nye partner har en vindlande väg framför sig. Går det egentligen att lösa fallet och få fast mördaren? 

Boken utspelar sig mellan 1.e och 11.e januari 1973 och hela tiden är det Harry vi följer, dag för dag, från morgon till kväll (och ibland från morgon till morgon) där arbete och privatliv går i vartannat. Mycket utspelar sig i Glasgows mindre trevliga kvarter, gränder, övergivna hus, bordeller mm, ibland på de ställen ingen borde sätta sin fot. Men jag gillar miljön, det ruffa, det farliga. Får hoppas de översätter författarens kommande böcker.

/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar