onsdag 3 april 2019

Slutna rum av Jennifer Egan


Vilken underbar läsupplevelse. Den påminner om när jag läste Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon. Att komma in i en berättelse där man inte vet vad som är sant och påhittat. Där allt flyter samman till en helhet och bara är så spännande och fascinerande. Jag har ju nyligen läst Egans senaste bok Manhattan Beach som verkligen är en helt annan berättelse. Men de är lika bra på sina olika sätt.

Slutna rum är egentligen en berättelse om en skrivarkurs i ett fängelse. Enkelt uttryckt får vi läsa om när en fånge, Ray, skriver en berättelse och läsa det han skriver. Samtidigt får vi följa relationen mellan kursledaren Holly och Ray, liksom hans liv i fängelset. Berättelsen Ray skriver utspelar sig i ett gammalt slott någonstans i Östeuropa. Ray är en duktig skribent och har väldigt härlig fantasi, det är en fascinerande historia han hittar på. De handlar om två kusiner som träffas igen efter lång tid. Danny och Howard. Danny sitter i knipa och Howards inbjudan till slottet kommer väldigt lägligt. Samtidigt bär Danny på en skuld och djup skam över vad han utsatte Howard för när de var barn. Kan Howard verkligen förlåtit honom för det han då gjorde? Eller är inbjudan en utstuderad hämnd… Varken jag eller Danny har en aning.

Alltså en utmärkt berättelse som fången Ray skriver. Den är så bra så den kunde utgjort en helt egen bok men nu har Jennifer Egan valt att skriva den ihop med ramberättelsen om Ray. Och hon har en anledning till det, men inget jag ska avslöja här. Men jag tycker det är mästerligt och så välgjort arbete Egan gjort. Denna fiktiva berättelse vävs så fint ihop med Rays och allt är hemskt, spännande, sorgligt, vackert och hemlighetsfullt.  Skulle vilja läsa den igen…

Men kanske att jag istället ger mig i kast med Carlos Ruiz Zafons senaste bok, Andarnas labyrint, som ska vara fjärde delen i hans serie som inleds med just Vindens skugga… Läste någon stans att denna fjärde ska likna den första som jag tyckte så mycket om.  Det låter ju lovande! Här kan du läsa vad jag skrev om den serien efter att ha läst den tredje delen, som alltså kom på svenska 2012.
/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar