lördag 13 april 2019

Folkets skönhet av Merete Pryds Helle


Brutal verklighet – är det vad denna bok innehåller? Hur mycket är sant, är något förskönat eller gjort värre? Merete Pryds Helle baserar berättelsen på sina föräldrars liv. Eller ja, den handlar främst om hennes mamma Marie. Men så klart får jag även veta mycket Maries familj (föräldrarna Martha och Carl och syskonen). Och vilket liv… Familjen är fattig och det blir inte bättre med tiden, istället blir barnen fler och fler. Örfilar och bestraffningar är vardag, ömhet och kärlek verkar vara obefintlig… Relationerna med grannar och annat folk i grannskapet är inte lätta. 

Berättelsen börjar på den danska landsbygden och gården där Marie växer upp. Det är intressant men inte trevligt att läsa om. Ibland undrar jag varför jag läser vidare. Men jag hoppas att det ska bli bättre för Marie så småningom. Det brukar ju vara så i böcker, att det blir bättre. Så träffar hon Otto. Kan han föra in lite lycka i hennes liv? Vara hennes väg bort från gården, byn och till något bättre? Men innan den möjligheten finns mer brutal verklighet när Marie följer med den gravida grannflickan Bitten till ett hem där hon kan föda och adoptera bort sitt barn. Det är också Maries första arbetsplats och andra världskriget härjar… Allt sätter spår i Marie. 

Kanske läser jag vidare för att det är så osentimentalt, kanske var detta verkligheten för många kvinnor under 30-, 40 och 50-talen. Det får mig att fundera över vad som formade flickorna och pojkarna till kvinnor och män. De som blev snälla och de som inte blev det. De som höll sig på sin plats och de som vågade välja sin egen väg. Lyckan i att få arbeta och tjäna pengar, fastlåsningen när barnen kommer då kvinnas plats är att vara i hemmet. Går det att nöja sig med det, vara lycklig? Hur måste man då vara som person? 

Det är absolut en läsvärd bok. En berättelse som skulle platsa i en bokcirkel. För det är många funderingar som väcks, mycket som skulle kunna ventileras tillsammans med andra. Men ljus och hoppfull finner jag inte berättelsen. Men den finns med mig i veckor efter att jag läst den. Återkommer i mina funderingar. Boken kom ut i Danmark 2016 och där finns nu en fristående uppföljare. Troligen kan jag inte låta att läsa den när den (förhoppningsvis) ges ut på svenska…
/Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar