lördag 26 september 2020

"Nattsångaren" av Johanna Mo

”Ölandsbrotten del 1” – oh, så intressant! Äntligen! Deckarförfattaren är för mig tidigare obekant – hon har hittills skrivit Stockholmsbaserade historier, som nått en stor läsekrets. Men nu har hon i sin produktion återvänt till sina egna uppväxttrakter – Kalmar och Öland – och just därför studsar jag till, för sedan Johan Theorins Ölandssvit har jag längtat efter något liknande. Och ja – det här tyckte jag väldigt mycket om! Dels för att det på ett personligt plan visar hur det kan vara att leva i skuggan av ett brott – här begånget av en nära anhörig – och dels hur svårt det kan vara att klippa banden med det förflutna och hembygden. Sen hissnar det i maggropen varje gång de svischar fram och tillbaka, fram och tillbaka, över Ölandsbron… Och sen gillar jag också att de olika karaktärerna är väldigt mänskliga i sina tillkortakommanden… Alla har vi bättre och sämre sidor, fattar inte alltid de bästa besluten, och handlar kanske inte alltid så rationellt och klokt som vi skulle önska. Och precis så är det även här!

I fokus har vi Hanna Duncker, polisen som lämnat stockholmslivet i samband med att hennes pappa dog. En pappa på Öland som hon egentligen inte haft någon kontakt med sedan hon lämnade ön sexton år tidigare, ganska abrupt. För då tvingades pappan avtjäna ett fängelsestraff för mord, och söp därefter snabbt ned sig under fyra års tid. Och trots att en hel del tid förflutit tycks ändå ingen riktigt ha glömt. Hennes namn väcker både nyfikenhet och förbittring hos många och hon har svårt att förhålla sig till detta. Hon är ju inte fadern, oavsett vad många tycks tycka, och hon var ju dessutom bara en ung tjej som just tagit studenten när hon drog därifrån…

Nu har hon alltså fått ett jobb hos Kalmarpolisen, och kastas direkt och brutalt in i ett dödsfall – mord? – på den 15-årige Joel. Som visar sig vara son till hennes bästa vän från barndomsåren. Jobbet blir plötsligt både personligt och smärtsamt, samtidigt som hon brottas med sanningen kring sin pappa. Kan allting verkligen ha gått till så som det framställdes för den unga Hanna?

Både Hannas och Joels liv och öden skildras väldigt fint och inkännande, och jag bär med mig dem länge efter. Och jag blir väldigt nyfiken på Hannas vidare efterforskningar kring pappans brott. Uppföljaren beräknas komma sommaren 2021! Den ser jag väldigt mycket fram emot!

/Tuija

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar