lördag 28 september 2019

"Andarnas labyrint" av Carlos Ruiz Zafon


Det är lurigt med förväntningar. Jag märker på mig själv att när jag läst en riktigt bra bok av en författare drar jag mig för att läsa nästa bok hen skrivit. Så blev det med Andarnas labyrint… När jag väl tog mod till att börja läsa fjärde delen i Carlos Ruiz Zafons mäktiga serie hittade jag hem. Bara sjönk in i den och hade svårt att hitta ut. De tidigare huvudpersonerna är alla med, de jag minns och alla de jag nästan glömt bort. Tre tidigare böcker lästa under många år (vartefter det givits ut, Vindens skugga 2005, Ängelns lek 2009 och Himlens fånge 2012) och så klart minns jag alltför lite från dem. Trots det är det ett äventyr att ge sig in i Andarnas labyrint. 

Jag älskar miljöerna. Barcelonas trånga gränder, antikvariatet (Sempre och söner) som finns med i böckerna och framför allt De glömda böckernas gravkammare… Där samlas alla bortglömda böcker i en oändligt stor labyrint av rum. Har du tur och kan komma in där kanske en bok talar till just dig och du får ta den med dig. Det är spänning, äventyr, hotfulla människor, död, hemligheter, gåtor att lösa, människor som (försöker) fly sina öden och kärlek och så mycket mer. Författaren lyckas ska en magi när han skriver som ger det lilla extra som är en av anledningarna till att jag älskar dessa böcker.  I den här boken är Alicia en av centralfigurerna tillsammans med Daniel (som driver familjeantikvariatet Sempre och söner i Barcelona) och hans vän Fermin. Den utspelar sig både under 1938 men främst 1959.

Men det går knappt att berätta vad eller vem dessa böcker handlar om. Det vävs ihop och kring varandra i något som kanske reds upp i slutet av boken. Författaren skriver själv att de fyra böckerna kan läsas i vilken ordning som helst. Fermins historia presenteras i Andarnas labyrint. Hur han försöker fly i ett fraktfartyg till Barcelona och trotsar döden mitt under bombningen av Barcelona 1939. Det är då han räddar livet på Alicia och hon landar bokstavligen i De glömda böckernas gravkammare… och jag bara hurra!

Sedan hamnar vi på Mauricio Valls maskeradbal i Madrid och möter honom, hans sängliggande hustru och dottern som i år ska få vara med på balen. Men här händer märkliga saker.Vad är det för hemligheter Valls har han inte längre kan gömma sig ifrån… En månad senare får Alicia (som arbetar som agent) ett uppdrag som kräver yttersta diskretion och skicklighet. Det gäller Valls som är försvunnen. Turerna är många och intrigen komplicerad. Den sträcker sig egentligen även över de tidigare böckerna i serien för Valls var tidigare direktör för ett fängelse i Barcelona (som är med i Himlens fånge) och det finns kopplingar till Sempre och söner. Alicia behövs för att knyta ihop lite trådar och hitta den försvunne Valls. Berättelsen kan börja!

Tänk att få sträckläsa dessa fyra böcker…

/Liselott

Reservera böckerna på Ronneby biblioteks webbsida. Se även vilka andra utgåvor böckerna finns som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar