onsdag 11 november 2020

”Dockorna” av Katarina Wennstam

Wennstam är ju en väldigt engagerad journalist, alltid påläst och kunnig, vars samhällskritiska spänningsromaner egentligen inte behöver någon extra puff från vår sida. Men eftersom hon alltid skriver om angelägna, aktuella samhällsfenomen i tiden - ofta kring mäns våld mot kvinnor i en eller annan form – så kan det aldrig vara fel att lyfta fram hennes röst för dem som eventuellt aldrig läst henne. Wennstams patos skiner dock ibland igenom lite väl mycket, när hon tillskriver sina karaktärer de åsikter hon själv hyser så starkt – onödigt tydligt talar hon om för mig vad jag också borde tycka, istället för att låta mig dra mina egna slutsatser. Läsare brukar ju kunna tänka själva… Men detta får man ha lite överseende med, för hon skriver fortfarande intressant och läsvärt, jag lär mig åtskilligt nytt, och hennes bidrag till debatten i romanens form är nog så viktigt.

För dem som läst henne tidigare finns givet hennes karaktärer som vi fått följa under många år; kriminalaren Charlotta Lugn förstås, och målsägandebiträdet Shirin Nouri som företräder brottsoffren. Deras vägar korsas än en gång, nu kring mordet på en kändis, som – kanske?  – har kopplingar till våldtäkter på Västkusten 10-15 år tidigare, då flera unga kvinnor partydrogades ute på krogar, blev som lealösa dockor, och… utnyttjades förstås, helt hänsynslöst. Men dagens DNA-teknik verkar ha blivit guds gåva till polisen – särskilt när det gäller Kalla Fall, men också kring färska. Helt plötsligt kan man få fram DNA som hittills dolt de mest oväntade gärningsmän…
Som sagt – alltid läsvärd, alltid angelägen. Och alltid spännande!

/Tuija

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida. Där ser du också vilka andra utgåvor vi har av boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar