lördag 7 november 2020

En av Liselotts favorit-spännings-författare: Karin Slaughter


Nu när jag och två kollegor pratat om spännande böcker i bibliotekets senaste pod-avsnitt så passar det bra att tipsa om denna författare (som jag missade att nämna i podden). För när jag behövde en thriller att läsa en kväll (vem kan inte behöva det) hittade jag Karin Slaughters näst senaste, Den sista änkan, som e-bok och började läsa. Hon är riktigt bra på att skriva så jag vill läsa vidare. Denna bok handlar om Will Trent som finns med i de böcker som först översattes till svenska och som jag inte läst. (Triptyk, Fraktur). Den började med att samma händelser ses från flera olika ögon. Lite förvirrande för mig till en början men sedan hängde jag med. Sedan drar berättelsen lite åt olika håll. För strax efter att ett bombdåd sker försöker Will och Sara ta sig dit för att hjälpa men istället slås han ner och hon kidnappas. Och det utmynnar i en ska-vi-lyckas-ta-reda-på-vilka-som-ligger-bakom-i-tid-för-att-förhindra-värre-brott-och-fler-dör! Mycket spännande.

Vill du läsa serien om Will Trent i ordning så är det bara att läsa på engelska. De som är översatta till svenska har förhoppningsvis valt för sin kvalité för det är inte ordningen som avgjort vilka som översatts. När jag läser ännu en om Sara och Will visar det sig att Den sista änkan är nr 9 i serien om Will. Vill du ha lite koll så gå till Karin Slaughters hemsida https://www.karinslaughter.com/ eller titta in i databasen Alex (gratis när du har bibliotekskort). Alex hittar du på bibliotekets hemsida.

Av bara farten fortsatte jag med ytterligare en bok av Slaughter: Bilder av henne. Denna är en av de fristående. Sträckläsningsvarning på den! Andrea räddas av sin mamma från en kille som skjuter ihjäl två kvinnor på en restaurang. Men hur lyckas mamman genomföra detta? Videon av hur mamman hanterar killen sprids och alla ifrågasätter hennes handlande. Andrea börjar undra vem hennes mamma är? Hon får vatten på sin kvarn när hon lyckas rädda sin mamma från en som det verkar yrkesmördare! Men räddningen gör Andrea till mördare och hon flyr på mammans uppmaning och efter tydliga instruktioner. Vad dessa instruktioner leder Andrea till får henne att än mer ifrågasätta vem hennes mamma är! Hur ska det här sluta!

Sedan har jag även läst De fångade och I mörker gömd (båda med Will Trent och Sara Linton). Båda med stor behållning. De är spännande, lite snåriga och med oväntade vändningar och svåra att sluta läsa! Jag har läst flera av hennes fristående böcker och de är riktigt bra! Har bloggat om en tidigare: De fördärvade

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida. Där ser du också vilka andra utgåvor vi har av boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar