lördag 14 november 2020

"Min fars hemlighet" av Sara Blaedel

Jag var nyfiken på denna bok men samtidigt tveksam. Så fick jag möjlighet att börja läsa. Var tveksam ett tag till. Tyckte delar av storyn var lite osannolik men den tog sig och nu måste jag läsa nästa del i serien om tre böcker!

Vad var det som jag tyckte var osannolikt? Jo Ilka får äntligen höra något om sin far. Han flyttade ut när och var liten, försvann iväg till USA. Men då är det bara i form av ett dödsbesked. Men hon vill över till USA. Inte bara för att skriva på nödvändiga papper utan något annat driver henne. Kanske kan hon få något svar på varför han inte hört av sig under alla dessa år. 

Istället finner hon sig bli ägare till hans begravningsbyrå! Så kan det gå när man inte läser de papper man skriver under. Och detta känns lite väl konstigt – att hon helt plötsligt blir tvungen att sitta i möte med en familj där mamman avlidit och prata hur ceremonin ska vara, vad som ingår i begravningen mamman betalt på i fler år etc. Nä, det köper jag inte. 

Men så börjar den ena händelsen avlösa varandra, konstigheter i hur människor beter sig och jag börjar bli nyfiken på hur det hela ska sluta. När det dessutom kommer in en mordgåta i handlingen kan det bli för mycket för många. Men jag blir bara nyfiken på hur det hela ska sluta. Varför är nunnan som jobbar ideellt på begravningsbyrån så mystisk? Ska hon komma till rätta med pappans kvarlämnade begravningsbyrå som dras med obetalda räkningar.  Och det var inte förrän boken var slut jag förstod att det skulle bli fler delar efter denna. Jag får inte alla svar i denna boken, men kanske nästa?

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida. Där ser du också vilka andra utgåvor vi har av boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar