lördag 2 november 2019

"Signe och Sigge" av Maria Lilja


En roman om Sigge Stark, kan det vara något? Jag blev i alla fall nyfiken, speciellt som det fanns flera snyggt inbundna böcker av henne hemma i bokhyllan i mitt föräldrahem. Naturligtvis läste jag dem när jag var i tonåren, jag gick igenom det mesta som verkade vara intressant och som fanns nära till hands.

Att Sigge Stark var en pseudonym för Signe Björnberg visste jag men inte så mycket mer. I boken ”Signe och Sigge” beskrivs hennes liv i romanform. Det finns en verklighetsbakgrund men författaren har valt att göra berättelsen fiktiv. Det vi får läsa om är en bestämd, lite udda kvinna som vet vad hon vill. Hon är inte alltid så förtjust att umgås med människor utan föredrar sina hundar och hästar. Samtidigt är hon medveten om att hon måste ställa upp för intervjuer och reportage för att sälja sina böcker. Det är inget lätt liv hon lever och ofta försvinner pengarna lika snabbt som hon tjänar in dem.'

Sigge Stark var under en period en av Sveriges mest lästa författare och konkurrerade med Moberg och Fridegård i popularitet. Däremot var inte kritikerna nådiga mot hennes alster.

Det är en lättläst och intressant bok om en välkänd författarinna vars böcker oftast inte finns på våra bibliotek.

/Anneli

Reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida. Där ser du också vilka andra utgåvor vi har av boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar