onsdag 27 maj 2020

"Arvet" av Yrsa Sigurdardóttir


Det här är en bok som jag har lite svårt att bestämma mig för om den är bra. Först tyckte jag att den var nog ok, men inte överväldigande bra. Men jag tror en stor del av min tvekan beror på att författaren lyckats med att skapa så otäcka mord att jag bara hade fokus på dem, hur någon ens kan komma på att utföra dem och vem som kunde tänkas gjort det och ”missade” resten av berättelsen. Den blev en transportsträcka till nästa mord och så upplösningen när mördaren avslöjas.

Men det som är positivt är att den utspelar sig på Island. Det landet gillar jag att läsa om och det var en av anledningarna till att jag lånade boken. Islands miljöer och människorna tycker jag alltid lite extra intressant. Sedan är det två människor i huvudrollen som har en minst sagt speciell relation. Freya (som är barnspykolog) är singel igen och har börjat gå ut för att kanske hitta den rätte. Och efter en utekväll verkar hon ha en kandidat (Jonas som är snickare), han följer med hem och de tillbringar en trevlig natt tillsammans. Men morgonen efter är han borta utan att ha lämnat något meddelande. Vilken skitstövel!

Men så medverkar hon å yrkets vägnar vid ett förhör med ett barn och där är Jonas, fast inte snickaren utan polisen och han heter Huldar… Huldar har i alla fall vett att skämmas… Hur ska de kunna samarbeta, något de är så illa tvungna att göra! Nu visste jag att det skulle komma en fortsättning på denna bok när jag började läsa så jag hoppades att dessa två skulle vara med i kommande böcker och fortsätta sin relation på något sätt. Och det brukar kunna vara lite roligt när två människor inte riktigt kommer överens men ändå dras tillvarandra. Elly Griffiths har byggt hela sin deckarserie på det (måsteläsning om du inte läst).

Förutom detta finns det flera ingredienser som när jag väl tänker efter lyfter boken: kodade meddelanden som ska lösas, en radioamatör tillika enstöring, hemligheter etc. Dessutom så blir jag överraskad på slutet när mördaren avslöjas… Det är alltid positivt! För borde jag ha anat det själv…
Så jag kommer tillslut fram till att det är en bra bok.

/Liselott

P.S. Jag har även hunnit läsa del två (Straffet) och den var riktigt bra!

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar