onsdag 6 maj 2020

"Varken" av Lisa Förare


Du känner henne kanske som Lisa Förare Winbladh då hon skriver och pratar mat och håller matlagningskurser. Men som Lisa Förare håller hon skrivarkurser och har precis gett ut sin debutroman. Jag blir så imponerad av författare som lyckas fläta ihop vår verkliga värld med oknytt och andra varelser som lever i skuggorna och det är vad Lisa Förare gjort. Hon använder sig av miljön där hon bor och bygger en fantasirik, innehållsrik och spännande historia. När jag läste om den i ett lektörsomdöme så fick den bra betyg men så undrade lektören vem som skulle orka läsa nästan 500 sidor av fantasier och konstiga varelser. Men då hade hon inte träffat på oss som älskar sådana här böcker. Det var inga problem för mig att läsa dessa sidor, och då läste jag den ändå som e-bok på telefonen…

Men vad handlar den om då? Först av allt berättas det om Bea som hittar en liten varelse på sin balkong. Ett grått litet väsen, är det en älva – men sådana finns ju inte? Sedan träffar vi Sara som alltid varit superkänslig för lukter. Något som förståeligt nog är väldigt besvärligt. Men det är mer som är lite extra med Sara. Hon liksom snubblar in i andra människors tankar. Ännu mer skrämmande, hon kan påverka dem…

Men hon mår inte bra Sara. Hennes syster Gabriella försvann utan ett spår för 23 månader sedan. Sara sörjer fortfarande, undrar vad som hänt Gabriella. Nu sitter hon på tunnelbanan hem från ännu en meningslös natt med baksmälla som resultat. Då händer det, dofterna är bedövande, det luktar skräck. Hon lokaliserar det till en kille, en som till varje pris vill undvika de poliser som närmar sig. Fast hon inte borde kan hon inte låta bli att hjälpa honom. Hon får vakten att släppa honom igenom spärren på ett sätt hon inte visste att hon kunde. Den skräckslagna killen klara sig men själv börjar hon blöda näsblod och försvinner i ett brus. När hon vaknar står en kvinna i röd kappa framför henne. Kvinnan vet Saras namn och säger att det gäller Gabriella.

Detta är början på en spännande berättelse som jag egentligen skulle vilja läsa igen för att hänga med i alla svängar. Men det var bitvis så spännande att jag bara läste på utan att ta in allt. Nu läser jag lite i den igen, när jag skriver det, och upptäcker ledtrådar till vad som händer senare…

/Liselott


Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks webbsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar