onsdag 27 januari 2021

"Hon vars hjärta var som mitt: Dan och Märta – en kärlekshistoria" av Göran Greider

Den var tänkt att bli en ordinär fackbok skriver Göran Greider i sitt efterord. Men istället blev det en dokumentärroman. Greider blev nyfiken på Märta redan när han skrev sin första biografi om Dan Andersson (kom ut 2008). Men hennes brev fick han fatt på först på senare år.

Boken är en skildring av kärlekshistorien mellan fattiga författaren Dan Andersson och välbeställda Märta Larsson. De möts på Brunnsviks folkhögskola och förälskar sig men därefter blir det inte lätt. Finns den någon möjlighet att de ska kunna gifta sig? Vågar de ens berätta om sin kärlek för henne föräldrar? Dans brev till Märta finns kvar och det är bland annat efter brevens innehåll som han skapat boken. Men det är också en skildring av livet i Sverige just då, 1914-1917. Och där finns många kopplingar till kvinnor (och män) jag stött på i flera biografier senaste året: Ester Blenda Nordström, Selma Lagerlöf, Elin Wägner m fl.

Jag gillar boken. Det jag tycker är extra roligt när jag läser är att här finns en Ronneby-koppling. En av Dans väninnor, som han skrev många brev till, var Rebecka Svensson som bodde i Ronneby. Och när jag läste boken råkade jag sätta upp den bok biblioteket har om deras brevväxling: Dan Andersson och Rebecka Svensson : en bok om finnmarkspoeten Dan Andersson och dennes kontakt med blekingeflickan Rebecka Svensson. Jodå, det stod några rader om Märta i den. Dessutom omnämner Greider författaren Ragnar Jändel som är född och uppvuxen i Jämjö. Hans böcker har vi också på biblioteket. Både Andersson och Jändel kan du läsa lite om och av i Litteraturbanken. En liten guldgruva du kanske inte känner till… Där finns svensk litteratur och att läsa och lyssna på helt gratis!

Inte nog med ett boksammanträffande. När jag fick hem mitt exemplar av tidningen Vi läser (nr 6 2020) fanns där en intervju med honom. Kul! Tidskriften finns att låna från Ronneby bibliotek

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar