lördag 9 januari 2021

"Jagad" av Joyce Carol Oates

Boken börjar med en olycka. En nygift, ung kvinna stiger framför en buss och blir allvarligt skadad. Hennes nyblivna make vakar vid hennes sida och stöttar henne under rehabiliteringen. Men han inser också vad lite han vet om henne. Det han vet är att hon har hemska mardrömmar. Vad har hon varit med om som får henne att drömma så? Vi som läsare vet att hon drömmer om människoben i en uttorkad flod.  Men boken berättar mer för oss. En berättelse om en mamma, en pappa och ett barn. För vi får följa hennes föräldrars omtumlande liv och där ryms mycket elände och deras relation har inget lyckligt slut.

När jag började läsa var jag ganska tveksam. Kom inte in i handlingen. Men när jag plockade upp den på nytt för att göra ett sista försök – då kunde jag inte sluta läsa. Nu var det en av författarens tunnare böcker, bara 200 sidor… Så visst underlättade det. Men jag kommer inte ifrån att Joyce Carol Oates är mästerlig på att beskriva vanliga, vardagliga människors liv, de som inte har det så bra. Så nu fick jag även låna hem hennes tidigare bok: Mitt liv som råtta.

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar