Uppföljaren till den ovanliga och intressanta Träskkungens dotter går sannerligen inte av för hackor den heller – det här måste vara den obehagligaste bok jag läst! För en psykopat är obehaglig nog i sig, och när det dessutom visar sig vara ett barn som är det… en oberäknelig, tickande bomb för sin omgivning… usch och fy! Och ändå går det inte att lägga boken ifrån sig för den är ju så fruktansvärt spännande! Och välskriven. Och så fantastiskt naturnära…
Inledningsvis får vi möta Rachel, som i femton år frivilligt
suttit på en psykiatrisk klinik, övertygad om att hon dödat sina föräldrar som
11-åring. Skulden har tärt på henne, minnesbilderna av de skjutna föräldrarna
förföljer henne än. Men när hon av en slump får se den gamla polisrapporten,
som fullständigt avskriver henne som möjlig skytt, börjar hon ifrågasätta sina
minnesbilder. Om det inte var hon som sköt, vem gjorde det då? Och hur kan hon
fortfarande se hela scenen så levande framför sig? Fast besluten att
konfrontera sin syster med hur allting egentligen hänger ihop, skriver hon ut
sig från kliniken och beger sig till sitt barndomshem där systern fortfarande
bor kvar.
I omväxlande kapitel får vi följa den vuxna Rachel mot mötet
med den nio år äldre systern Diana, och kapitel där den unga mamman till
flickorna – Jenny – berättar om hur, och varför, de bröt upp från sitt
traditionella förortsliv. Pappa Peter, växtbiologen, bytte ut sin undervisning
på universitetet mot forskning ute i fält istället, liksom mamma Jenny,
djurbiologen, som hittills varit hemma med lilla Diana, och allt möjliggjordes
genom att flytta ut till det makalösa huset ägt av Peters släkt, mitt ute i
Michigans djupaste skogar. I olika nedslag får vi inblick i hur mamma Jennys
farhågor kring dottern växer. Flickan saknar helt empati, är oberäknelig,
impulsiv, manipulativ – men föräldrarna kämpar på med hennes humör i tron att
det nog kommer att växa bort. När lillasyster Rachel föds accelererar
orosmomenten – farhågor kring Dianas handlingar byts allt eftersom ut mot visshet…
vad är det för fel på flickan egentligen!?
Vi får en intressant inblick i systrarnas uppväxt; hur de
som varandras enda sällskap leker, lär sig, utvecklas. De får hemundervisning
av mamman parallellt med att de följer sina föräldrars studier ute i naturen –
medan Rachel utvecklar en stor kärlek och vördnad till djuren (som hon faktiskt
kan kommunicera med!) utvecklar Diana en konstnärlig ådra där hon lär sig att
konservera och stoppa upp döda djur. Men till slut går någonting fel, så
fullständigt fel. Hur kunde det gå så? Och vems är skulden egentligen?
Bortse från en och annan logisk kullerbytta och låt dig
istället uppslukas av värsta bladvändaren!
/Tuija
Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar