onsdag 10 mars 2021

"Sent i September" av Jujja Wieslander

Denna bok har jag sneglat på så många gånger. En vacker akvarell på framsidan och så Jujja Wieslander som författare. (Hon som skrivit så många böcker om Mamma Mu och Kråkan). Den har underrubrik ”en sorts trädgårdsbok”. Det är alltså inte en ren tips-på-hur-man-gör eller rabblar massor av växter utan den där sortens trädgårdsböcker som är mer en berättelse.

Jag kan gilla den typen av böcker. De jag minns särskilt är "Klosterträdgårdar" av Lena Israelsson och "Äppelkungar" av Lars-Olof Hallberg. "Klosterträdgårdar" har jag bloggat om för många år sedan, klicka och läs om du är nyfiken. Denna är snäppet ännu bättre och den sortens trädgårdsbok som är både lite om odling, hennes eget nutida liv (när hon skriver), barndomen, om hennes föräldrar, funderingar över livet och döden och härliga trädgårdsbetraktelser.

I korta (ibland väldigt korta) kapitel och lite längre så går året i Jujjas trädgård. På slutet började jag sträckläsa för det var så bra men jag ångrar nästan det. För efter varje litet kapitel hade jag velat vila en stund och reflektera över texten. Det är inte ofta jag får den feelingen! Bäst av allt var att jag verkligen längtade ut i min egen trädgård och naturen efter varje läsning.

Gillar du sådana här böcker så har min kollega Anneli tipsat om några i ett tidigare blogginlägg.

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar