onsdag 24 mars 2021

"Eden" av Monica Sabolo

Jag hade lite övertro till mig själv. När jag började läsa den här boken pågick samtidigt ett skidlopp på tv´n, mitt fokus var minst sagt splittrat. Tyvärr var det till nackdel för berättelsen. Jag kom inte alls in i den. Så lite trögt i början men sedan tog den verkligen fart! Och det finns en dröjande, mystisk, lockande ton i berättelsen.

Jag är lite fascinerad över den spelplats och de huvudpersoner författaren valt. Själv verkar hon vara uppväxt i Europa (Milano, Genéve och Paris nämns i författarporträttet) men ändå skriver hon om amerikas ursprungsbefolkning, om deras sätt att leva inklusive deras sätt att se på naturen, andar etc och huvudpersonerna bor i ett reservat. Undra vilken kunskap hon har om deras situation? Hon skriver bra och engagerande men hur har hon skaffat faktan till att göra porträtten av ursprungsbefolkningen? Lite nyfiken är jag allt.

Annars är det Nita 15 år som är berättaren. Hon har möjligheten att komma bort från reservatet, har läshuvud som kan ge henne möjligheter att bli någon och inte fastna i reservatet (som sin mamma). Nu står hon på gränsen till vuxenvärlden. Hon lockas av de unga kvinnor som jobbar på barnen i närheten. De är så självsäkra, har en trygghet i varandra, en gemenskap och styrka som Nita blir avundsjuk på. Nita dras till dem och lockar med sin väninna att hänga där om kvällarna. Men det är en farlig plats för unga kvinnor. Skogsarbetarna hänger där och tjejerna liftar också till baren. Längs motorvägen hänger bilder av unga kvinnor som försvunnit och påminner om att vad som helst kan hända. Och det händer. Nita klasskamrat är försvunnen ett par dagar och har blivit utsatt för övergrepp. Nita vill hitta den som gjort det, hon har sina misstankar och hittar vägar för att hämnas. Men blir det som hon tänkt och vad händer på vägen.

Jag kan inte låta bli att dras in i berättelsen och känner med Nitas funderingar över livet, kärlek, framtiden och vännerna. Hon gör det bra Sabolo, relationerna mellan Nita och hennes skolkamrater och andra ungdomar känns realistiska. Jag har tidigare påbörjat den första översatta boken av henne, ”Summer”, den fastnade jag inte alls för. Men min kollega gjorde, läs här om den. Egentligen verkar den ha samma tema. Jag kanske ska ge den ett nytt försök?

/Liselott

Sök upp och reservera boken på Ronneby biblioteks hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar