onsdag 20 oktober 2021

"De mindre döda" av Denise Mina

Den här boken tillhör en kategori som jag tycker är lite för spännande för min smak. En helt vanlig tjej (Margo) får kontakt med sin biologiska moster (som verkar vara minst sagt speciell men målinriktad). Mostern (Nikki) vill att Margo ska hjälpa henne att leta upp en mördare, den som mördade Margos biologiska mamma. Nikki vet precis vem han är men polisen vägrar hjälpa henne.  Margo är lätt skakad över första mötet med Nikki och informationen om sin mamma och mer eller mindre flyr från henne. Senare samma kväll får hon ett hotbrev hem till lägenheten (ingen bör veta att hon bor där). Vem skickade det? Nikki? Och där börjar det. Margo vet inte vad hon ska tro. Samtidigt söker hon information om sin biologiska mamma som mycket riktigt blev mördad.

Men det är inte bara Nikki som skickar konstiga vibbar och utgör orosmoment i denna berättelse. Även kvinnan som förmedlade deras möte är lite väl på. Sedan har Margo en komplicerad relation till sitt ex Joe. Dessutom har hon en bästa väninna (Lilah) som står emellan dem. Lilah själv har en minst sagt komplicerad relation med sitt ex som är Joes bror. Och så är det någon som iakttar Margo… Vem? Det är nu jag liksom bara vet att Margo kommer att råka illa ut, men när? Hur? Kommer hon att överleva… Men jag övervann mina farhågor och läste vidare (jag kanske bladad lite framåt för att se att hon levde…). 

Denise Mina skrev lika bra som vanligt! Riktigt bra och klurig historia och ett oväntat slut, det kan ni ju nästan ana med alla dessa trådar.

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar