lördag 30 oktober 2021

"Bokhandeln för ensamma hjärtan" av Annie Darling

Jag är en periodare vad det gäller feelgood. I sommar hade jag en slukarperiod och hittade denna pärla. Om jag tyckte om Den lilla blomsterhandeln vid havet så var den här snäppet roligare! Småfnissade och skrattade om vartannat genom nästan hela boken. Hittade den på en hylla i biblioteket och jag kom på att jag precis lyssnat när mina kollegor pratade om denna och del två i serien i ett podavsnitt om feelgood. Du hittar det avsnittet och flera andra här. 

Denna första del är fylld av personligheter, driver lite med historiska harlequin-romaner (som jag läst många av) och har det där munhuggandet mellan huvudpersonerna (Posy och Seb) som kan förgylla en bok (om det är bra skrivet). Posy har ärvt bokhandeln efter Sebs mormor. Men hon måste få den på fötter inom två år! Seb tycker hon ska öppna en deckarbokhandel men hon vill att det ska vara en kärleksbokhandel – men hon klarar inte av att säga det rent ut till honom. Eller om det är han som inte lyssnar… Förvecklingarna kan börja!

Del två fanns inne så den sträckläste jag en kväll (och natt…) En av de andra kvinnorna som jobbar i bokhandeln är huvudperson denna gång, Verity. Denna gång är det boken Stolthet och fördom som går som en röd tråd genom berättelsen. Denna hade jag inte riktigt lika roligt åt även om jag kände igen de flesta citaten i boken… Men den var mycket bra.

Och ja, del tre fanns på Ronneby bibliotek. Så jag lånade hem den med… Började i den till frukosten… Tog slut på ett kick...

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar