lördag 23 oktober 2021

"Kustobservationer" av Anna Fock

Jag blev glad när jag såg att Anna Fock kommit med en ny roman. Hennes förra Väderfenomen var jag så förtjust i. Men denna skulle handla om att skaffa en ny kille efter att ha lämnat ett förhållande… Lät så där intressant. Den blev liggande hemma. Men när jag väl läste så var jag fast. En stilla berättelse om att ta reda på vad man vill. Men också om livet i Estland för en ung kvinna.

Två veckor är Liis borta från verkligheten hemma. Hon jobbar på färjan som går till Sverige. Hur återupptar man livet väl tillbaka i land? Var är alla, vad gör alla? Nyss avstigen från färjan funderar Liis på det där hon vandrar Tallins gator på vingliga sjöben och försöker landa i sin fortfarande ganska nya verklighet, den utan Madis.

När hennes älskade Madis reste till Fillipinerna för att leva sitt drömliv vägrade hon följa med. Inte kunde hon lämna Estland och Tallin. Det kändes rätt då men nu när hon inte längre får tag på honom undrar hon om det var rätt val. Uppmuntrad av sin bästa väninna försöker Liis skaffa sig ett nytt förhållande, men det går trögt. Men hon träffar i alla fall diverse nya människor, hänger med ett par gamla polare och går på konserter när hon är i land. Kanske klarar hon sig utan Madis i alla fall?

Jag vet inte vad det är som gör berättelsen bra. Men jag gillar den verkligen. Stillsamt berättad men ändå vill jag följa Liis när hon vandrar Tallins gator. Jag lär känna ett land jag inte vet så mycket om. Men blir lite fundersam när boken slutar. Får jag inte mer…

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar