onsdag 13 oktober 2021

”Någon som du” av Marc Levy

Ibland behöver jag böcker att må riktigt bra av. Att få fnissa åt, våndas med huvudpersonerna och förutse att det blir ett lyckligt slut… En sådan bok är ”Någon som du” av Marc Levy. Jag tyckte lika bra om hans förra bok ”P.S från Paris”. Den gången vandrade jag med huvudpersonerna på gatorna i Paris. Denna gång är jag i New York. Lite resande fast på hemmaplan.

Lite trassligt och invecklat men kärlek och att våga och satsa på sin kärlek är det bärande temat. Men också vänskap och hemligheter... Det kretsar kring ett av de få hus som fortfarande har en manuell hiss som körs av en hiss-skötare. Det är Deepak från Indien. Han vet allt om alla som bor i huset men är ytterst diskret och hjälpsam. Så behöver han en ersättare åt mannen som sköter hissen om natten. Det får bli hans frus unge brorsbarn som råkar vara på besök. Vad han egentligen gör där verkar varken Deepak eller hans fru veta och Sanji (som brorsbarnet heter) är minst sagt förtegen – eller kanske blir det bara aldrig av att han berättar.

I huset med hissen bor en radda människor av diverse sorter men framför allt Chloe. En ung kvinna vars liv förändrades när hon råkade ut för en olycka. Hennes livssituation och vad som hänt henne berättas undan för undan medan hon och Sanji lär känna varandra. Här händer massor och jag har riktigt roligt. En berättelse att tycka om.

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar